SD skapar ett otryggt Sverige.



LÄS!


"Sverigedemokraterna har svarat på Aftonbladets kampanj med en egen: ”Vi gillar lika”.

Jag tar det en gång till.”Vi gillar lika”.

Det är svårt att tro att det här är Sverige år 2010, men det är den dystra sanning som vi står inför. Lika språk, lika kultur, lika religion, lika tankar. Bortsett från det uppenbara – att det här är ett fascistiskt tankesätt – så skulle jag vilja påstå att det inte är särskilt intelligent.

Det räcker med att se tillbaka på sin skolgång, på varje gång man skulle göra ett grupparbete. Vad var bäst – att bilda en grupp med några som tänker exakt som en själv så ens egna tankar inte blir ifrågasatta, eller att olika idéer tävlar och de bästa vinner? Svaret ter sig ganska uppenbart för den som är en brukare av logik. Visst, det var kanske lite mer ansträngande att behöva ifrågasätta sina egna tankar och prova nya spår, men resultatet blev alltid bättre. Detta förutsätter dock att man är öppensinnad och respekterar andra tankesätt, även fast man själv kanske är helt främmande inför dem. Något som verkar vara lite väl mycket begärt av vissa, har jag märkt.

Dessutom finner jag det hela väldigt märkligt. Om vi tar en titt på de länder som har tankesättet ”vi gillar lika” som slogan. Som inte släpper in någonting nytt, som inte får nya intryck och idéer – vad finns det där som vi vill efterlikna? Vad är det fantastiska med Saudiarabisk diktatur som Jimmie Åkesson och Co vill föra till vårt underbara land? Vilken del av religionsförtrycket lockar dem så pass att de vill föra hit denna odemokratiska tanke till oss!?

Det är från just det förtrycket som många flyr. Hit, bland annat. För att få vara sig själva. För att få tycka och tänka olika. Och det vill Sverigedemokraterna ta i från dem.

Självklart skapar ”olika” även påfrestningar mellan människor, det är jag den första att erkänna. Men det vanligaste argumentet jag hört från SD-väljare är ”jag är inte rasist, men jag tycker vi ska ta hand om dem vi har innan vi släpper in fler”.

För det första: Att stoppa invandring för att det finns problem med integrationen är ungefär lika intelligent som att hugga av foten för att man har fått svamp. Och ironiskt nog så är Sverigedemokraterna dessutom de enda som inte ens har ett ­förslag på en lösning. De pratar om assimilering i stället för integration. De vill inte att vi ska fungera i symbios med varandra, de ­försöker i stället omdefiniera svenskhet till ett konstruerat statiskt fenomen.

Och de som inte anpassar sig till detta otroligt subjektiva begrepp står utanför Sverigedemokraternas samhälle.

Om vi kollar historiskt så har det aldrig någonsin kommit någonting positivt ur att man skyller alla sina problem på en grupp såsom SD helt ogenerat gör, snarare tvärtom. Jag tänker på Nazityskland, Rwanda och Balkan till ­exempel.

Allt är tydligen muslimernas fel. Att pensionärer inte har det tillräckligt bra, att folk är arbetslösa, våldsbrotten och våldtäkterna – allt är muslimernas fel. Richard Jomshof, en av partiets fyra toppar, sträcker sig till att säga att islam är ett större hot mot Europa än vad nazismen och kommunismen någonsin var (!).

Vidare så är det generande okunnigt att klumpa ihop ”muslimer” som en grupp människor, som om vore de syskon. Folk kommer från olika länder, till och med olika kontinenter. Många är dessutom icke-troende, precis som de kristna här i landet. Men det nämner inte SD. Istället låter man extremister vara symboler för samtliga människor som flytt från muslimska länder, och försöker lura i människor att dessa skulle vara någon slags norm. Som om att jag skulle påstå att alla kristna är som Livets ord-pastorn Ulf Ekman. Eller hävda att svenskar, argentinare och ghananer är likadana, eftersom de kommer från kristna länder.

Det enda som SD:s stigmatisering av folk från muslimska länder leder till är ett ökat utanförskap och större klyftor mellan olika grupper i samhället. De anspelar på folks fördomar och bygger på hatet mellan olika grupper vilket i längden kommer att skapa mer våld i samhället, från alla håll. Samhället blir alltså mer statiskt, och mindre tryggt. Allt för att Sverigedemokraterna vill värna om sin fina tradition av ”Vi och Dom”."

/Soran Ismail







Kommentarer
Postat av: Anonym

SD är såna som åker i bussen på helgkvällarna som man bara väntar på att busschafören ska kasta ut.

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-09-27 @ 16:40:28
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0